Annons:
Etikett12-kläder-dräkter
Läst 7577 ggr
sissie
2010-03-22 10:08

Har du en folkdräkt?

Det finns många folkdräkter runt om i världen. De bär många gånger på en historia också. Har du en folkdräkt som du vill visa upp här hos oss och berätta gärna var den kommer ifrån och om den har en historia bakom sig.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Emmyjane
2014-06-16 09:59
#1

Jag hade när jag var liten nu är jag dräktlös. Men funderar på att skapa en egen eller ta den som tillhör mitt lokala närområdet, vilket är Dalby, nord Värmland. Jag tillhör åsså det samiska folket i hjärta och blod, så jag önskar att jag kunde skaffa en sydsamiska kolt.

Gur4m1
2014-06-16 12:42
#2

Jag tänker skaffa en Malå-kolt, men sådant kostar pengar, när man inte kan ärva eller får av släkten :) Så jag sparar ihop just nu kan man säga, och söker folk som kan traditionerna bakom hur man gör dem, då vi har olika broderier osv, beroende på man och kvinna, områden osv. Ska ju broderas i tenn och sådant kan ju inte jag, inte kan jag fläta skobarn heller :( Men jag har börjat lära mig väva, så kanske lyckas jag göra mig ett bälte iallafall!

Visar gärna upp den dag den hänger i min garderob, vilket tyvärr nog lär dröja!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

LinneaWik
2018-09-04 19:16
#3

Nepp :(

LinneaWik
2018-09-04 19:16
#4

Nepp :(

NiklasTyreso
2018-10-18 11:02
#5

Min far hade folkdräkt och dansade folkdans, men det har aldrig varit en del i mitt liv. Nu är det nog mest på midsommar då jag tänker att jag skulle kunna ha folkdräkt. Sen är det så klart vilken dräkt man ska ha om släkten bott i Stockholm i 3 generationer och dessförinnan kom från Södermanland, Västmanland och Östergötland. Jag pryder mitt hem med föremål som pekar på mitt ursprung och de är med mig varje dag, så en dräkt att använda bara ibland fyller ingen funktion för mig.

Upp till toppen
Annons: