Annons:
Etikett17-resor-äventyr
Läst 27221 ggr
sissie
2010-03-26 17:06

Vilka länder har du besökt?

Det finns många länder på vårat klot. Vilka har du besökt? Och har du besökt någon ursprungsfolk när du var där?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
medde
2010-03-27 11:24
#1

Har varit en del utomland men inte besöks ursprungsfolk, så mitt svar bli nej. Tyvärr ska tilläggas

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2010-04-01 23:51
#2

Har rest ganska mycket, men tyvärr inte varit i närheten av något ursprungsfolk på det viset.

Det närmsta jag kommit ett ursprungsfolk var när jag besökte Australien, i Sydney på en pub då vi träffade på tre st Aborginer som vi umgicks med en kväll. Det var väldans intressant Glad

sissie
2010-04-01 23:53
#3

Då har du i alla fall träffa ursprungbefolkningen även om det skedde på icke ursprungsmark.Glad Man kan ju lära sig massor ändå.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
2010-04-02 00:03
#4

Precis. Det är alltid roligt att träffa på andra kulturer, oavsett.

sissie
2010-04-02 00:05
#5

Vart skulle du vilja åka nästa gång?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
2010-04-02 00:07
#6

Skulle vilja fara runt hela UK/ England, Skottland Wales på MC semester. Nångång så…

Har bara besökt London för en hel månad för himla länge sedan..

Annons:
sissie
2010-04-02 00:14
#7

Shettlandsöarna också?Skrattande Dom pratar så lustigt. mera udda än skottarna.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
2010-04-02 00:15
#8

Ja, varför inte? Tack för tipset. Glad

Rita-S
2010-04-03 15:58
#9

vi har väldig mycket samer i umgänget i min familj då jag är fött mitt i "sameland" i Norge.. Man behöver inte resa något långt för att träffa på ursprungsfolk kan man säga.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sissie
2010-04-03 18:47
#10

Du får gärna göra en reseskildring eller en annan berättelse om dem.Glad

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

nera
2010-04-05 22:17
#11

Ja, gör det Rita. Skulle va kul att få höra om. Glad

medde
2010-04-08 11:28
#12

Men en sak jag märker i tråden, vi talar om allt. Vilket är så trevligt. Dock har vi inte berättat alls vilka land vi besökt.

Jag börjar med några

Egypten
Israel
Tjeckoslovakien.  (ja det var på den tiden)
Cypern.

Det var några resten spar jag till senare

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

nera
2010-04-08 21:45
#13

Israel ( jobbade där på Kibbutz ett tag)

Grekland - Athen, Kos, Kreta, Cypern; Spetses, Hydra

USA, Florida

England, London bara..

Australien

Thailand

Fillipinerna

Återkommer med mer när jag också minns lite bättre..Tungan ute

Annons:
sissie
2010-04-08 23:12
#14

Det var många platser.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
2010-04-15 20:59
#15

Wow en hel del var det verkligen. En annan fastande ett tag i samma spår. Swe/ Cyp Swe/Cyp Swe/ Cyp  osv…….

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

KPD
2012-12-23 23:39
#16

Länder och territorier, som jag har besökt:

Självständiga

Danmark

Norge

Island

Finland

Tyskland

Luxemburg

Frankrike

Spanien

Portugal

Monaco

Italien

San Marino

Vatikanstaten

Schweiz

Liechtenstein

Österrike

Ungern

Tjeckien

Slovakien

Estland

Lettland

Litauen

Ryssland

Förenade Konungariket

Turkiet

Georgien

Armenien

Azerbajdzjan

Tunisien

Egypten

Jemen

Förenade Arabemiraten

Uzbekistan

Turkmenistan

Kina

Kanada

USA

Ej självständiga

Färöarna

Hong Kong

Macao

S:t Pierre & Miquelon

Åland


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

KPD
2012-12-23 23:58
#17

Ursprungsfolk kanske inte är rätt ord, men i Azerbajdzjan besökte jag Krasnaja Sloboda, där flertalet bergsjudar bor. Deras ursprung är omtvistat. De talar ett persiskt språk och härstammar eventuellt från judar som efter den babyloniska fångenskapen har vandrat upp längs Kaspiska havets västra strand och bosatt sig i det som i dag är norra Azerbajdzjan och södra Dagestan. Krasnaja Sloboda är den enda rent judiska staden utanför Israel.

Kanske skulle kopterna i Egypten kunna betecknas ursprungsfolk? De är de ursprungliga egyptierna. Etymologiskt är kopt och "gypt" i Egypten samma ord. Det går tillbaka till Hat-ka-Ptah, platsen för Ptahs ande, vilken kom att ge namn åt landet. Kopterna bevarar traditioner från faraonsk tid. Som liturgiskt språk använder de koptiska, i vart fall delvis. På långfredagen sjungs i koptiska kyrkor samma hymn som när en farao begravdes. Jag har deltagit i en koptisk gudstjänst i Kairo (och flera i Sverige).


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

eremiten49
2013-01-17 17:23
#18

Jag har träffat o umgåtts med många urbefolkningar i olika länder.Det blir svårt att skriva eftersom jag varit i ca 110 länder.Har bott i indianreservat i USA.Bott bland Maya indianer i Mexico.Bott 2 år i Etiopien,träffat aboriginer i Australien,maorier på Nya Zeeland mm.Känner samer i Sverige.Har träffat inuiter i Alaska,mm.mm.Det är fantastiskt att det finns urbefolkningar kvar.Snart är dom ett minne blott.Dom starkaste o dom som föder mest barn,tar snart över.

[Pernilla7]
2013-10-13 00:28
#19

Hejhej! Jag har varit i Bulgarien och Spanien, i Bulgarien var de inget anmärkningsvärt. Men, i Spanien var det en man från Sverige/Finland/Danmark/Norge som bodde i en grotta! Tyckte det var så himla häftigt att han verkligen flyttade dit, in i en grotta! På morgnarna gick han och duschade naken i duscharna som man ska tvätta av sig i innan man hoppar i poolen. Men han badade aldrig, han bara duschade av sig, personalen lät honom göra det eftersom han gjorde det så tidigt så att han inte störde någon. 

Han är inte ursprungligt spansk eller så men jag tyckte de var så häftigt, ville bara dela med mig de. Hoppas ingen blev irriterad!

Må glädje vara med er! ✨

Dioramabyggare
2017-05-16 20:36
#20

Norge

Danmark

Finland ("nästan")

Frankrike (också "nästan")

Tyskland

Österrike

Jag skulle vilja besöka Finland, Färöarna, Wales, Island, Nya Zeeland och Australien.

Några ursprungsbefolkningar har jag inte kommit i kontakt med.

Annons:
Patrikperssonoslo
2018-02-15 20:00
#21

Hej

Jag bodde i ett år Kiruna tillsammans med två samiska tjejer från Norge. Den ena samiska tjejen var syster till hon som varit med och designat den samiska flaggan. 

Men jag har inte rest så mycket!

Bor nu i Norge och har varit i ytterligare i Finland och i Danmark samt Tyskland.

Upp till toppen
Annons: