Annons:
Etikett16-örter-naturmedicin
Läst 2928 ggr
sissie
8/1/10, 6:59 PM

Kokain - som medicin?

Bolivia vill exportera kokablad som medicinalväxt och som te. Kokabladen används flitigt i Bolivia vid cermonier och har en stor betydelse sedan lång tid tillbaka i deras kultur.

USA vill tillsammans med Bolivias regering få stopp på odlingen av kokblad.

Hur ställer du dig till detta?

Själv tycker jag att eftersom man kan framställa kokain från kokabladen så tycker inte jag att de ska få exportera det alls. Det finns massor med andra saker som de kan tillverka och exportera istället.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
medde
8/2/10, 10:51 PM
#1

Stäler mg tveksam till det, Så jag instämmer med dig sissie, Finns annat som är bra och som kan gå på export

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
8/2/10, 11:33 PM
#2

export vet jag inte riktig.. det kan så misbrukas om det tillåts.. Inte att det inte misbrukas nu med, men.. ja.. vad dom gör 'där hemma' bryr jag mig inte med när det kommer till kokabladen..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sissie
8/3/10, 12:51 AM
#3

De använder bladen som de är. Tuggar dem och gör te. Det är när det kommer utanför som kokainhalten i bladen koncentreras och blir en drog. När det är i sin "råa" form som blad så har jag för mig att kokainet i bladen inte är mer farliga än cigaretter. Har för mig att det till och med är mindre farligt.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
8/3/10, 1:10 AM
#4

Inte alls kunnig på det här.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

sissie
8/3/10, 2:05 AM
#5

Inte jag heller men jag har för mig att det är något åt det hållet. Det jag är säker på är att kokbladen innehåller mycket lite koka som kan raffineras till kokain. Och det vill då inte jag ska hamna hos någon enda människa.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
8/14/10, 12:20 AM
#6

Var kan man finna mera info?

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Annons:
sissie
8/14/10, 12:49 AM
#7

länk

En annan länk

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

medde
8/14/10, 12:18 PM
#8

Å tackar, nu ska det läsas.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

[trumman]
8/23/10, 2:53 PM
#9

Min pappa bodde där i några år och tuggade en hel del kokkablad under sin vistelse eftersom det är som att ta sig en kopp te, eller en pilsner kulturelt där nere.

Det är ju inte tal om kokain egentligen, utan om en mycket mycket mildare stimulat.

Jag har bara 1 erfarenhet av det själv, och då var det inte alls i stor mängd (ceremoniellt tillfälle/shamanism) så jag är långt från en expert.

Det gav en viss lätthet i skallen och en pirrande upprymdhet, inte mer.

[trumman]
8/23/10, 3:00 PM
#10

Ang frågan så tycker jag INTE man skall förbjuda användandet av kokablad. Det är det inget fel på.

Tyvärr krigas det mot alla s.k. växtlärare som ursprungsfolk och andra använder ceremoniellt som del i deras (ofta shamanska) kultur; t.ex. ayahuasca, peyote och psilocybin-svamp.

sissie
8/23/10, 11:25 PM
#11

Intressant! Jag tror också att användandet av kokabladen som de är, är inte värre än att ta en öl till maten. Däremot så kan man förädla fram kokain från stora mängder blad. Då blir det en helt annan sak.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Upp till toppen
Annons: