Annons:
Etikett25-festplatsen-off-topic
Läst 4238 ggr
Rita-S
2010-09-09 18:42

Lek - Skulle du villja......

Jag tänkte vi kanske kan forsöka oss på en lek här inne?
Vi håller det i ursprungsfolkstil, och berättar något fakta om någon stam någonstans, och sen frågar den under oss om den skulle vilja göra det vi berättar fakta om. Vare sig äta mat som ursprungsfolket äter, dansa, klä sig som, leva som eller vad det nu måste vara.

Så jag börjar.

I Venezuela, Orinocodeltat, bor Varao-indianerna, och som en del av deras kost inngår stora feta larver som en rik källa på protein.
Nu min fråga: Skulle du tacka ja till att äta larver om du besökte dom?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
sissie
2010-09-10 01:09
#1

Kanske. Såg något program där de fångade stor vita feta larver som sades smaka rätt gott trots allt. Så: Ja, jag skulle nog våga prova att äta en i alla fall bara för att testa. Dom kan ju äta dem ju så de kan ju inte vara farliga att äta.

På tal om att äta.

Inuiterna fångar ju säl som de bl a äter och tar vara på skinnet och gör kläder av det. Fettet använda som bränsle. Men det finns också en delikatess på sälarna som barnen är väldigt fölrtjusta i. Ögon! Skulle du tänka dig att prova att äta detta ögongodis?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-09-10 08:16
#2

Tjah, jag äter ju ögon från fisk när jag serveras huvudet från fisken, så varför inte ögonen med? Jag skulle väl våga prova iaf.

Samerna gör även dom "godis" från renen. Hjärtat blir strimlat och torkat, varpå man kan äta det sen.
Skulle du vilja prova äta torkat renhjärta?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

nizita
2010-09-10 22:06
#3

Hej,

torkat renhjärta har jag aldrig provat, men torkat renkött är ju verkligen det godaste.

kramiz

Rita-S
2010-09-10 22:22
#4

#3 (psst, det är din tur att skriva någon fakta och fråga om den under skulle vilja nånting i anknytning till din fakta! :D )

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

nizita
2010-09-10 22:45
#5

Oj då jag hade visst för bråttom Skrattande

okej här kommer det : Samerna hade många gudar en av dem var  dörrgumman Uksakka som levde under kåtans dörr i jorden och skyddade de som gick in och ut.

Frågan: skulle ni kunna tänka er att bo i en kåta under ett år?

sissie
2010-09-17 09:21
#6

Kanske inte ett helt år men en längre tid skulle vara intressant. Bara en kort stund, typ en helg eller vecka, ger ingen kunskap.

Lite över allt i världen så tillreder kvinnorna jästa drycker till sina män genom att tugga olika rötter till en gröt som sedan får jäsa.

Om du blev bjuden på sådant, skulle du våga prova?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
[trumman]
2010-09-20 18:43
#7

#2 Jag måste få säga att rökt renhjärta (har aldrig sett torkat) är bland det godaste jag vet och äter det gärna som lyx och så fort plånbok och säsong tillåter!

Gärna som tilltugg till en god rökig whisky.

#6 Ja såklart! Häll upp bara.

Så min fråga: Yanomamo i Amazonas tillreder ett pulver som sedan med stor kraft blåses upp i näsan genom ett långt rör. Pulvret skall ta dig till andevärlden, eller gudarnas rike.

Skulle du våga prova!?

LinaN
2010-11-24 00:04
#8

Jag skulle våga! Deras sätt att resa kanske är enklare eller passar mig bättre än skallran och trumman!

På tal om anderesor, i många kulturer är det vanligt att man använder sig av svetthyddor för att rena sig och komma till andevärlden. Skulle du tacka ja till att svettas ikapp med ett okänt folkslag?

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

 

sissie
2010-11-24 10:15
#9

Javisst! Ett bastubad gör gott ibland.Glad Sen får man väl hoppas att det inte är tokiga riter till det också!Flört

På många håll så tatuerar man in symboler på huden vartefter man lär sig saker, blir äldre och får vissa status.

Men det finns folkslag som går ett steg längre. De skär jack i huden, smörjer in fett blandat med aska för att det ska bli ett kraftigt ärr. Det kan vara ellt från mindre symboler till hela ryggar.

Skulle du tänka dig en mindre symbol inskuren i huden?

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
2010-11-24 12:01
#10

Absolut! jag skulle känna mig stolt (efter att ha gråtit klart av smärtan som den mes jag säkert är i förhållanden till dom) om jag fick någon symbol av dom!

Det finns ju även dom som fyller kroppen med pinnor, utsmyckat ben, plattor, halsringar och annat.
Skulle du ta med dig en näspinna hem på sin rätta plats exempelvis?

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

KPD
2012-12-26 01:57
#11

Nej, det skulle jag inte.

I bl.a. Jemen är det vanligt att tugga khat, som i många länder är narkotikaklassat. Skulle du pröva khat, om du finge möjligheten?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Nåjd]
2013-02-27 07:47
#12

Nej tack !

Om du är på resa i djupaste djungel och får frågan om att bli ingift och bli en i deras familj och stam,skulle du ta chansen och säga ja för du brinner för både människor och deras kultur ?

Gur4m1
2013-03-12 14:29
#13

Nej :( Skulle gärna bo med dem men inte giftas in i en familj.

Vid sarvslakten så dödade man förr (och förekommer säker på något håll idag - http://ltz.se/nyheter/ostersund/1.2986491-forbud-mot-nackstick-utan-bedovning?articleRenderMode=default då det är en "human" och tradiotionellt sätt att snabbt döda renen på) att man dödar rentjuren med ett hjärtstick eller nackstick. Att många här skulle tänka sig närvara vid slaktplatsen tror jag säkert, men skulle du ta chansen att fånga in och avliva en egen rentjur?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[Pernilla7]
2013-10-12 20:46
#14

Inläggsfrågan =Ja det skulle jag. No doubt about it. 

#1 Nejnej, jag äter inte öga som godis.. Det hjälper inte min utveckling och ser inte så smakligt ut.. Hehe.. 

#2 Ja inga problem, kan ju äta älghjärta så. 

#5 Yes, no doubt about it again ^^ 

#6 Är de alkohol så nej. Annars okidoki. 

#7 Nja.. Nej. Eller. Oj, så svår. Men.. Nej. Nej, dom upplevelser jag vill uppleva är från min egna utveckling, länge vill jag inte gå för då är jag inte redo för det. 

#8 Ja, det tror jag renar kroppen ifrån gifter helt klart. Så ett klart ja. 

#9 Japp det skulle jag kunna göra, mer meningsfull än vanliga tatueringar. Den symboliserar något, du har lärt dig, utvecklats. Det är inte bara för utsmyckning. Så Ja. 

#10 Skulle bero på av vilken anledning jag fick den. 

#11 Nej. Skulle jag inte ta pulvret för att få uppleva något andligt så skulle jag då definitivt inte tugga khat, det får man inget ut av. Jag känner dom som har gjort det och gör det. Inte värt det alls. 

#12 Jag skulle nog väldigt troligtvis säga ja, fast inte om dom är kannibaler hehe. Men om dom var bra andligt så ja. 

#13 Beror på om det får mig att utvecklas på något sätt. Andligt, spirituellt sätt eller om någon verkligen BEHÖVER den maten/pälsen/benen den kan ge. Så, de beror på orsaken. Men utan orsak skulle jag inte göra det, jag finner ingen glädje i att döda.

I en bok om aboriginer (kommer inte ihåg bokens titel, förlåt) så lär dom henne att stå och slappna av medans flugor/skalbaggar kryper in genom öron och näsa, ja tar sig in där som kan. Det visar sig att dom rensar och det är väldigt bra. Hon lärde sig att lita på naturen. 

Min fråga är: Skulle du kunna stå där avslappnad medans tusentals flugor/skalbaggar kryper in där dom kan?

 Må lycka vara med er! ✨

Upp till toppen
Annons: