Annons:
Etikett25-festplatsen-off-topic
Läst 2351 ggr
sissie
11/14/10, 11:50 PM

Vilken befolkning tycker du är spännande?

Precis som rubriken säger:

Vilken ursprungsbefolkning tycker du är mest spännande?

Alltifrån neanderthalare till dagens ursprungsbefolkningar räknas!

Själv tycker jag maya är spännande. Men även de små grupperna som finns i Sydamerika och afrika gillar jag att läsa om.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Annons:
Rita-S
11/17/10, 9:44 PM
#1

dom nordsibirska stamerna tycker jag är oerhört spännande! :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

medde
12/6/10, 4:34 PM
#2

Nordamerikanska indianer. För deras klokhet och visdom.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Navajolady
2/13/11, 10:09 AM
#3

Älskar allt ursprungfolk men fokuserar mycket på Navajo med hjälpverksamhet och volontärarbeten.Min tvillingflamma och guide är en gammal Navajo så den biten föll naturligt.

Men egentligen är alla ursprungfolk intressant och ger man sin hjälpande hand får man vänner för livet.Något som jag finner tragiskt är att så många vill utnyttja Indianen för egen vinnings skull och det är svårt för  oss "blekfisar" att skapa ett förtroende och bli insläppta i deras vardag men genom familjen Yazzie och Adopt An Elder organisationen har jag fått många underbara vänner för livet,vänner som med öppna famnen delar med sig av sitt Shamanska utövande.Nu är ju indianen så att dom varken skryter med sin tro eller sprider den vind för våg så jag känner att jag fått ett enormt förtroende att inte föra vidare viss kunskap och det förtroende förvaltar jag av hela mitt hjärta.

Vi har så enormt mycket att lära av dessa underbara människor,hur vi ska leva i samklang med djuren och Moder Jord.Men så ofta får Indianen maka på sig för den vite mannens framfart och jag har ofta gråten i halsen när jag ser hur man behandlar tex Navajos folk genom tvångsförflyttning och det enbart pga att man gräver efter kol och uran bla och penningen styr den vite mannens misshandel av både deras natur hälsa och djur.

Människor som bott i generationer på samma mark tvångsförflyttas bara för att storföretag ska tjäna sina stora pengar på bekostnad av människornas hälsa och förgifta deras vatten och marker.En sorg att se.Önskar så från hjärtat att den vite mannen kunde visa respekt för deras kultur och liv,men tyvärr pengarna styr medans den lilla människan kommer i kläm.

Walk in Beauti!

Upp till toppen
Annons: