Ursprungsfolk iFokus

Ursprungsfolk

Etikett: 25-festplatsen-off-topic
Läst 2421 ggr
Rita-S
0

Skämt - Tillåten eller ej?

Det är himla svårt att skämta om ursprungsfolk tycker jag. Vart drar man gränsen mellan roligt skämt och nedsättande rasistisk tal? Vad jag tycker är roligt, är det faktisk det eller skulle 'du' kalla det rasisme?

Hur tänker ni andra runt detta?

min kompis som är avbildat i min artikel om samer är halvt samisk. Pappan är samisk, mamman är vanlig norsk. Han skämtar själv med att han är en femtilapp (norsk och svensk mynt samt en skämtfull benämnelse på en halv samisk person för många) och tokgarvar om någon ropar "du femtilappen, kom hit snälla", medans en annan kanske skulle ansett det rasistisk.

Vart drar ni själv gränsen? Vågar ni ens närma er skämt om ursprungsfolk alls?

(jag saknade en passande kategori för just detta, Sissie :D )

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Loet_old
0

Kom att tänka på rasbiologi där man kategoriserade människor.det är ju en sak om din samiske kompis skämtar om sig själv.man ska vara försiktig att nedvärdera andra människors värde.

medde
0

Det var verkligen en klurig fråga då just ställde RitaS. Men verkligen tänkvärd var den, jag tycker det är svårt att svara. Då det är så lätt att det kan bli uppfattat som rasistiskt om man tar gör sig rolig på ett annat folk. Så jag säger någ jag avstår att säga något sådant skämt. Men på ett sätt så har väl vi grannländer alltid skämtat om varandra. Så kluven.

Återkommer nog med ett svar igen, funderar lite till.

♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥

Rita-S
0

#2 just det, vi norrmenn har alltid skämtat med hur dumma svenskar är, och andra vägen om. Sen ahr vi molbo-historierna, där även danskarna hänger med, och danskar, norrmenn och svenskar-historier. Är inte det eksakt lika rasistisk som många sådana roliga (beroendet på ögat som ser) historier som omhandlar ursprungsfolk folk anser vi inte får berätta? Det är ju faktisk mycket av den samma grejen det med. Men det anses husrent sedan vi inte tar för oss någon etnisk grupp eller ursprungsfolk? En tanka att fundera litet över tycker jag :)

Nu är det inte därmed sagt att jag tänker öppna för att skämta med ursprungsfolk till höger och vänster, men jag tycker det är intressant att omhandlar det en med afrikansk ursprung är det rasisme, men omhandlar det svenskar eller nordmenn är det inte rasisme. Hur definerar man rasisme och övertramp? :)

Själv skämtar jag sällant eller aldrig om herstamning, religion eller annat i någon stor grad, om jag inte vet att den jag skämtar med tar det som just ett skämt. Tex min femtilapp av en kompis. Jag kan tex säga att jag har ett myntslag som kompis, varpå han tok-garvar själv.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

sissie
0

En mycket knivig fråga du ställer. Jag låter bli med sådana skämt, med undantag när man känner människan väl.Flört

Så jag drar nog gränsen ganska låg. Man kan skämta om annat.

I flera kulturer så är det vanligt att man gärna skämtar om sig själv framför att skämta om andra och andras ursprung.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg

Rita-S
0

Ja, för min del tilpassar jag mina skämt till dom jag känner eller jag håller mig till "det säkra" om jag inte känner personen jag drar ett skämt av någon form till :) Jag tycker det är bäst. Skämt eller inte så vill jag inte göra någon lädsen med det jag kanske skulle anse ett rent skämt.